Historien om feriecentret

Bygningerne på Oddevejen blev opført 1982-84 af Dansk Folkeferie med Hans Munk Hansen som arkitekt. Byggeriet afløste en tidligere, mere primitiv ferieby fra 1944. Hans Munk Hansen er i dag 90 år og har haft en omfattende karriere herhjemme og navnlig i udlandet. Ved byggeriet på Oddevejen var han inspireret af gårdhuse i Mellemøsten, og han har tegnet et lignende feriekompleks for Dansk Folkeferie på Malta.

Dansk Folkeferie solgte i 2008 Middelfart Feriecenter, bestående af både husene og centerdelen, til selskabet Grøndal ApS ejet af Middelfart Sparekasse og Uhrenholt og opkaldt efter dalen Grøndal mellem feriecentret og den nuværende dyrehave. Det blev dog en dyr fornøjelse for de to lokale ejere, som nåede at tabe et betydeligt millionbeløb, inden de i 2014 kastede håndklædet i ringen og solgte til de to investeringsselskaber Jammerbugt ApS og Stensdal Group ApS.

Senere blev Stensdal Group eneejer. Ved nytår 2019 skiftede stedet navn til Sund & Skov.

Som følge af flere år med millionunderskud blev Sund & Skov sat til salg i efteråret. Det endte med en 15-årig forpagtningsaftale med den hollandske feriekoncern Landal GreenParks. 

Der er ca. 60 huse der lejes ud og udlejning foretages gennem Danland indtil udgangen af 2027.

De 121 huse er ens og på hver 75 kvadratmeter med to soveværelser og to badeværelser. I en lukket gård mellem husenes to fløje er en gårdhave, som vender mod syd.

Lidt fra nettet omkring områdets skæbene i krigsårene og tilhørsforholdet til Statsbanerne

Dansk Folkeferies ‘Middelfart Strandhuse’ er tegnet af arkitekterne Viggo Sten Møller og Marinus Andersen i 1942 (Wikipedia)

Hvorvidt de to arkitekter havde veneration for jernbaner, vides ikke; det afspejles ikke i deres arbejder.

Beliggenheden ved Fænøsund tilsiger ej heller den store jernbanerelation.

 

Fra Hans-Henrik Landsvig:

Dansk Jernbaneforbund var fra starten stærkt impliceret i Feriebyen i Middelfart.

Forbundet var med til at finansiere den, mod at medlemmerne fik stillet pladser til rådighed.

Se  http://issuu.com/dansk_jernbaneforbund/docs/djf_90_aar side 140.

Da jeg tilbragte mine sommerferier hos moster Ingrid og onkel Harry i Middelfart i 60erne, hed stedet i folkemunde “Statsbanernes Ferieby”, hvilket jeg så først nu opdager var en tilsnigelse.

Men meldeklokkens tilstedeværelse forbavsede mig hverken dengang eller i dag.

Men uden drama har stedet ikke været:

“FolkeFeries feriehuse blev beslaglagt både under og efter krigen. Under krigen af tyskerne.

Middelfart Strandhuse (Middelfart Feriecenter) var beslaglagt hele 1945, og også her var ødelæggelserne meget omfattende: ”… idet det ikke blot er Bygningerne, men alt vort Inventar, der paa dette Sted er gaaet med i Ødelæggelsens Vederstyggelighed.”

 

Middelfart Strandhuse husede 510 flygtninge, og næsten alle flygtninge var kvinder og børn. Ca. 25 børn kom til verden i Middelfart Strandhuse i denne periode. I 1946 fik Dansk Folke Ferie strandhusene tilbage.”

 

Efter krigen var det flygtningeadministrationen som beslaglagde feriehusene. Ødelæggelserne efter beslaglæggelserne var meget omfattende, og det førte til store økonomiske problemer for Dansk Folke Ferie.”

 

Se flere gamle billeder her – https://arkiv.dk/soeg?searchstring=Feriebyen+Middelfart+