Kaj Jensen, general manager, Landal Middelfart:
Landals øverste ledelse har lavet en mail med info om status her og nu, samt lidt tanker om fremtiden.
Jeg kan supplere med lidt aktuelle tal, vi havde sidste weekend 23 huse udlejet.
Vi har i løbet af foråret haft en del langtidsudlejninger til håndværkere, hvilket vi stopper med inden sommerferien, hvor vi forventer en god udlejning til ferie gæster.
Jeroen Mol, Driftsdirektør
Landal GreenParks og Søren Sandberg, Regionaldirektør, Landal GreenParks Danmark:
Kære ejer,
Coronakrisen har forårsaget megen usikkerhed i den seneste tid.
Fra regeringernes side er iværksat forskellige foranstaltninger, og i mange tilfælde er dette vidtrækkende foranstaltninger, med store konsekvenser for parker, ejere, medarbejdere og vores gæster. Denne uforudsigelige og helt nye situation kræver en stor indsats og improvisation fra vores medarbejdere, og vi gør vores bedste for at organisere dette så godt som muligt for alle interessenter, og vi følger nøje udviklingen dag for dag.
Vi afventer spændt regeringernes udmeldinger omkring mulighed for at åbne op for vores faciliteter, og især har det stor betydning for de fleste parker, at vi igen må åbne vores badelande.
Kontakt med gæster
Vi får en del spørgsmål omkring aflysninger og ombookinger. Vi har stadig næsten alle medarbejdere i gang i vores contact center og har etableret mulighed for hjemmearbejdspladser for dem der ønsker denne løsning. Stort set alle vores gæster udviser stor forståelse, og langt hovedparten af de gæster der skulle være kommet fra den 11. marts og frem til nu, har valgt at ombooke til et senere tidspunkt.
Voucher & Ejerbetaling
For at forhindre aflysninger har vi introduceret en voucher og udviklet en automatiseret proces til dette. Vi har bevidst valgt at give gæsterne mulighed for selv at ændre reservationen, fordi alle disse henvendelser ikke kan behandles via vores contact centre. Derudover tilbagebetales en refusion, hvis opholdet annulleres. I disse tilfælde kan gæsterne også vælge at ombooke til en anden park eller slet ikke tage på ferie. Dette er, med nogle få undtagelser, blevet taget rigtig godt imod af vores gæster.
Voucheren kan bruges når gæsten foretager en ny reservation hos Landal i en anden periode. Dette betyder, at en ombooking ved hjælp af en voucher kan ende på den samme park, men også på en anden park end den tidligere valgte. Vi er ivrige efter at undgå massive annulleringer og det har vi har været i stand til at forhindre med voucheren.
Ejerbetalingerne afvikles stadig på grundlag af det faktiske ophold og i henhold til kontrakten. Intet har ændret sig i det.
Markedsføring under krisen
Vores markedsføringsindsats har tilpasset sig situationen i de seneste uger. Med den store usikkerhed i markedet har vi ikke ønsket at køre store kampagner, men har i stedet holdt kontakten med vores gæster via digitale nyhedsbreve og på sociale medier. Vi forbereder os på en gradvis opstart og udvidelse af vores tilbud, så snart lokale foranstaltninger tillader det. I Danmark går vores kampagner live igen d. 1. maj, i første omgang med fokus på sommerferien, og vi vil tilpasse vores medieindkøb på dagligt niveau for at sikre at vi får mest ud af investeringen. I denne periode arbejder vores folk også med at optimere en række processer, såsom vores algoritme og webstedets indhold. Så snart lande eller regioner kan åbne igen, vil aktiviteter på parkerne også finde sted og dette hjælper med at generere bookinger. Vi har bevidst annonceret meget lidt, fordi synlighed i dag fremkalder negativ stemning. Gæster der ønsker at booke, gør det via almindelige kanaler, og omfattende kommunikation om helligdage og lignende er efter vores mening uhensigtsmæssigt og ineffektivt.
Vores egen organisation
Vi har gjort det muligt at arbejde hjemmefra i et hurtigt tempo og vores kontorer er stort set lukket. Vi har implementerede Microsoft Teams for at kunne mødes digitalt, dele information og hurtigt nå kolleger via chat.
På parkerne har vi lavet procedurer for at kunne arbejde sikkert og uden fysisk kontakt. Vi kan se at dette fungerer. Vi har næsten ingen udfordringer, og sundhedsmyndighederne er tilfredse med vores tilgang.
Vi har rådgivet parkerne om de aktiviteter, de nu kan starte op med under hensyntagen til myndighedernes retningslinjer. Når vi går ind i en sommersæson med en delvis genoprettet belægning, er vi under alle omstændigheder forberedt.
Den nærmeste fremtid
Vi foretager i øjeblikket ikke forudsigelser, men vi forbereder os grundigt på flere scenarier. Det kan være at vi kan åbne i etaper (hvor vi nu er helt lukkede), restauranter der (delvist) kan åbne igen, inden- og udendørsaktiviteter, badelande, aktivitets-program, osv. Vi forbereder os også på at få al parklogistik genaktiveret, og så vi forbereder os på halvanden meters økonomien – dette kræver en masse fleksibilitet og kreativitet. Et team arbejder i øjeblikket med de nødvendige køreplaner, og disse vil snart være tilgængelige for alle parker.
Investeringer
Vi har fortsat ambitioner om at investere i vores parker. Vi har dog indtil videre valgt at skubbe langt størsteparten af investeringerne i nye faciliteter til 2021, og i stedet primært fokusere på vedligeholdelse af parkerne. Vi ser frem til at få lidt ekstra tid til at planlægge de helt rigtige investeringer for vores nye park i Middelfart, så disse supplerer og passer ind i parkens fantastiske beliggehed og flotte omgivelser denne park tilbyder.
Landal GreenParks er en sund virksomhed og et stærkt brand, men den udfordring vi står overfor, er stor og vil kræve meget af os. Vi gør alt for at komme igennem dette sammen med vores medarbejdere, parker, bestyrelser, ejere og leverandører. Der er en enorm robusthed i vores virksomhed, og det er dejligt at se.
Vi holder dig informeret om udviklingen og er sikre på, at vi vil overvinde denne krise.